درخواست تعمیر

مایکروویو چگونه کار می کند؟

9 / 10
از 2 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 23 فروردین 1402 در ساعت 5 : 23 دقیقه | نظرات کاربران ( 2 )

مایکروویو چگونه کار می کند؟

 

دستگاه مایکروویو که معمولا به اشتباه مایکروفر هم نامیده می شود وسیله ای است که به وسیله تابش امواج الکترومغناطیسی، مولکول های مواد غذایی را به جنبش در می آورد و  باعث گرم شدن غذا در مدت کوتاهی می گرد.

 دستگاه مایکروویو یکی از مهمترین اختراع‌ های قرن بیستم محسوب می شود. این دستگاه توسط پرسی لی بارون اسپنسر اختراع شده است.جالب است بدانید این دستگاه در زمان جنگ جهانی دوم ابتدا برای استفاده در رادارهای نظامی اختراع شده بود.اما چندین سال بعد شرکت شارپ اولین اجاق مایکروویو را در بین سالهای 1964 و 1966 معرفی کرد.  پس از آن شارپ اجاق های مایکروویو کم هزینه را برای استفاده مسکونی در اواخر دهه 1970 که مقرون به صرفه بودند را تولید نمود. استفاده از آنها در آشپزخانه های تجاری و مسکونی در سراسر جهان گسترش یافت.علاوه بر کاربرد آنها در آشپزی مواد غذایی ، از اجاق های مایکروویو برای گرم کردن غذا هم استفاده می شود.

نمونه ای از مایکرویو های اولیه را در شکل زیر مشاهده می کنید.

مایکرویو قدیمی


اجاق های مایکروویو یک وسیله رایج آشپزخانه است و برای گرم کردن دوباره غذاهای پخته شده و پخت و پز انواع غذاها محبوب است. آنها همچنین برای گرم کردن سریع مواد غذایی آهسته تهیه شده, مفید هستن.

پختن غذا با مایکرویو

اجاق های مایکروویو نقش های محدودی در آشپزی حرفه ای دارند ،زیرا دمای جوش مایکروویو باعث ایجاد واکنش های شیمیایی طعم آور نیست.
یکی از دلایلی که استفاده از  این دستگاه را عمومی ساخته، استفاده از منبع جدید برای تولید گرماست. آلودگی بسیار کمی را به همراه دارد. این دستگاه آلودگی محیط زیست را به طور فوق العاده ای کاهش می ‌دهد و همچنین در کاهش هزینه‌ های انرژی نیز بسیار مؤثر است. ضمنا این دستگاه تنها غذا را گرم می کند و محیط اطراف را گرم نمی کند و این مساله در تابستان مزیت بزرگی به حساب می آید.


البته استفاده از این دستگاه بدون عیب هم نیست که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 - گرم شدن سریع غذا بدون استفاده از حرارت مستقیم مانع از کشته شدن باکتری های مضر احتمالی غذا می شود.

2 - به دلیل نوع گرمایش ایجاد شده در مایکروویور، از این دستگاه نمی توان برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده کرد.

3 - یافته های پزشکی نشان می دهد استفاده بلند مدت از این دستگاه ها ممکن است باعث ایجاد سرطان شود.

 

مایکروویو چگونه کار می کند؟

امواج به کار رفته در دستگاه های مایکروفر، امواج رادیویی با طول موج کوتاه هستند که  بخشی از طیف الکترومغناطیسی را تشکیل می دهند. این امواج در برخورد با  مواد غذایی که دارای آب هستند جذب شده و مواد غذایی انرژی این امواج را جذب می کنند.

طرز عمل کامل به این شکل است که در این دستگاه، از وسیله ای الکترونیکی به نام مگنترون برای تولید این امواج استفاده می شود.مگنترون یک میدان الکترومغناطیسی با فرکانس مایکروویو حدود ۲٫۴۵ گیگاهرتز تولید می‌کند. برای اینکه چیزی در یک اجاق مایکروویو گرم شود باید درون آن ماده آب وجود داشته باشد.زیرا مولکول‌های دوقطبی آب درون مواد غذایی با سرعت زیاد ارتعاش می‌کنند و این جنبش مولکولی باعث ایجاد گرما می‌شود.

 مولکول های آب درون غذا زمانی که در معرض این امواج قرار می گیرند، با همان فرکانس امواج شروع به نوسان می کنند.مولکول های غذا میلیون ها بار در ثانیه نوسان می کنند و در حین حرکت به مولکول های اطراف شان برخورد می کنند. این جنبش شدید مولکولی باعث ایجاد گرما می شود که در اثر این گرمای ایجاد شده، مایعات و یا غذا گرم می شوند.   بنابراین سرعت گرم شدن مایعات و غذاها نسبت به اجاق های معمولی بسیار بیشتر است.

 

نکاتی برای استفاده بهتر از دستگاه مایکروویو

گرمای ایجاد شده در غذاها بستگی مستقیم با شکل، رطوبت و حجم مواد غذایی دارد. به علت گرمای غیر یکنواخت، در برخی غذاها ممکن است نقاطی از غذا کاملاً گرم نشود. البته این مشکل به وسیله سینی گردان تا حد بسیار زیادی حل شده است. این سینی ها کمک می کند تا اشعه به شکل یکنواخت به تمام سطح مواد غذایی برسد. علاوه بر آن امواج مایکروفر تقریبا به عمق 3 تا 5 سانتی متری غذا  نفوذ می کند بنابراین، هر چقدر اندازه مواد غذایی کوچکتر باشد با قرار گرفتن در معرض این امواج، تابش بصورت بهتر در آن نفوذ کرده باعث گرم شدن یکنواخت و سریع مواد غذایی می شود.

پختن غذا با مایکرویو 2

نکته بعدی استفاذه از ظروفی است که میتوان در دستگاه برای گرم کردن غذا از آنها استفاده نمود.ظروف شیشه ای، چینی،ظروف پلاستیکی مقاوم به حرارت و سرامیکی  که امواج از آنها عبور می کند از این دسته می باشند .

نکته مهم :

در دستگاه های مایکروویو نباید از ظروف فلزی استفاده کرد چرا که اشعه را منعکس کرده و از انتقال امواج به مواد غذایی جلوگیری می کنند و همچنین باعث ایجاد جرقه و آسیب به دستگاه می شوند.

ظرف فلزی در مایکرویو


 

ایرانی عزیز برای خرید ارزان قطعات ماشین لباسشویی و یا تعمیر آن از طریق Whatsapp یا مکالمه تلفنی با شماره 09120406829 با ما در ارتباط باشید .

همچنین با پر کردن فرم درخواست تعمیر کارشناسان ما در اسرع وقت در خدمت شما خواهند بود.

021-22219430

09120406829


 


گردآورنده و ویرایش توسط : جابر صفری

کپی با استفاده از نام منبع (برنا سرویس) بلامانع است.


 

ثبت نظر
آیلین : عالی
0 0
عالی بود.خیلی هاشو نمی‌دونستم.مایکروویو من دکمه روشن و خاموشش رو چند بار باید بزنم تا کار کنه.مشکل از کجاست؟ ممنون
علی : سوال
0 0
لطف میکنید به تفاوت مایکروفر و سولار را بهم بگید؟ هم از نظر عملکرد داخلی و هم از نظر تفاوت قیمتها
مدیریت : پاسخ
0 0
سولاردام همان مایکروفر است، با این تفاوت که المنت های نوری به آن اضافه شده است.در سولاردوم مواد غذایی در هنگام پخت خشک نمی شوند و آب خود را حفظ می کنند.چون در بالا و کف آن هیتر ذغالی که نوعی المنت نوری هستند بکار برده شده است.سولاردوم توانایی گریل کردن مواد غذایی را از پایین نیز دارا می باشد.سولاردوم قیمت بالاتری نسبت به مایکروفر یا مایکروویو دارد.
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
مایکروویو چگونه کار می کند؟

مایکروویو چگونه کار می کند؟

مایکروویو چگونه کار می کند؟   دستگاه مایکروویو که معمولا به اشتباه مایکروفر هم نامیده می شود ...